Recenze: Patrick Ness - A Monster Calls

27. srpna 2017 v 19:19 | Natt |  Recenze
Název: A Monster Calls
Autor: Patrick Ness
Žánr: Světová literatura, Young adult,
Rok vydání: 2012
Anotace: Příběh o velké odvaze malého kluka, který se postavil svému největšímu strachu. Třináctiletému Conorovi se do snů vkrádají noční můry. A jakpak by taky ne - jeho maminka je vážně nemocná, táta žije kdesi za mořem v Americe, babička ho pořád jen peskuje a spolužáci jsou tak trochu tyrani. Pak se rozhádá se svou nejlepší kamarádkou a zůstane na všechno sám. Tedy, skoro sám. V noci, vždycky chvíli po půlnoci, ho totiž navštěvuje netvor - obrovitánský chodící a mluvící starý strom, který roste na kopci za domem. Postupně Conorovi vypráví tři starobylé příběhy a učí jej, že věci často nejsou takové, jakými se na první pohled zdají. A že naším největším nepřítelem je náš vlastní strach. Netvor chlapce ponouká, aby povyprávěl čtvrtý, poslední, příběh sám. Vlastně po něm chce tu vůbec nejtěžší věc - podívat se děsivé pravdě do očí. Dokáže to Conor?

Může se zdát, že je knížka spíše pro mladší čtenáře, ale i mě - dvacetiletou - příběh zaujal a nepustil. Pro mě to byla četba odpočinková, ale to neznamená, že příběh neměl hloubku. Naopak. Myslím, že se v něm mnoho skrývá, hlavně v pasážích s "netvorem" a místy vás příběh může i dojmout a dotknout se velmi citlivého místečka. Osobně jsem knížku měla v angličtině, ale i tak se mi to četlo lehce a neměla jsem s tím problém. Nemohu ovšem ručit za překlad ale myslím, že se není čeho bát. Zkrátka je to podle mého příběh kouzelný. Je to kombinace fantasy, lásky a strachu a já vám jí vřele doporučuji.

1 MorphoKeiji MorphoKeiji | Web | 28. srpna 2017 v 21:03 | Reagovat

Nedávno jsem viděla film. Ani jsem neměla tucha, že je to tato kniha. :D Ale film byl moc pěkně zpracovaný a nechal ve mě silný pocit... takový podobný, jako u Mostu do Terabithie, o tom, jak moc je fantazie důležitá. A o čelení vlastním strachům... :)

2 Natt Natt | Web | 30. srpna 2017 v 18:10 | Reagovat

[1]: O filmu nic říci nemůžu, protože jsem ho neviděla a upřímně ani nechci. Po přečtení některých knížek to tak zkrátka mám - nechci, aby mi je film "zkazil", protože co si budeme povídat, většina filmových zpracování je hrozná, ale házet všechno do jednoho pytle nebudu a nevím, jestli to je případ i tohoto filmu - ale na vlastní pěst to testovat stejně nechci :-D Čelení vlastnímu strachu, ano, to je prakticky hlavní složkou tohoto příběhu a jestli někdy budeš mít možnost vzít do ruky tuto knihu, doporučuji :)
PS: Most do země Terabithia jsem neviděla už pěknou řádku let, možná by nebylo na škodu si ho někdy osvěžit :-D

3 MorphoKeiji MorphoKeiji | Web | 31. srpna 2017 v 18:45 | Reagovat

[2]: To právě chápu. Obojí má na sebe obrovský vliv. Pokud si přečteš první knížku - všechno vidíš svýma očima. Postavy, prostředí, události v knize se odehrávají tvýma očima ve tvé hlavě... a vidět pak film, je všechno (většinou) jinak a neuvěřitelně tě to rozptyluje.
Opačně zase (což jsem měla třeba u té Terabuthie), když vidím první film a líbí se mi, tak při čtení knížky se mi právě v hlavě vrací ty scény z filmu a už to není úplně tak zábavné, protože prostě tam není to osobní, co ti knížka dá, když si ji tvoříš ve své fantazii. (Takže Terabithii jsem sice dočetla, ale hrozně mě to nebavilo :D i když film patří mezi jeden z mých nejoblíbenějších a pamatuju si ještě, jak jsem kdysi vyšla z kina a byla na několik hodin mimo :D)

4 Natt Natt | Web | 1. září 2017 v 10:26 | Reagovat

[3]: Přesně jak říkáš :)
Já jsem zase ovšem netušila, že Tarabithia je i knížka, takže jsme si to tu hezky vyměnily :-D Film je každopádně moc hezký, ale myslím, že ke knize se asi nedostanu :) :D