Recenze: Stephen King - TO

15. srpna 2017 v 17:49 | Natt |  Recenze
Název: To
Autor: Stephen King
Žánr: Horor, světová literatura
Rok vydání: 1986
Anotace: Hrůza v podobě démonického vraždícího klauna Pennywise se do Derry vrací každých sedmadvacet let. V roce 1957 se zkázu podařilo odvrátit skupině sedmi dětí, outsiderů, jimž se každý vysmíval. Koktající Bill, černoch Mike, obézní Ben, ukecaný Richie, astmatický Eddie, židovský chlapec Stanley a Beverly, dcera věčně opilého žebráka. Všichni už mají své životy, rozprchli se do všech stran, někteří jsou úspěšní, jiní ne. Musí se ale znovu setkat a splnit dávný slib, na který už zapomněli, z něhož však přesto mají podvědomě hrůzu. Po letech se vracejí do Derry, aby se s Pennywisem utkali ještě jednou. Jenom oni jsou schopni společnými silami, zlo sídlící v kanálech pod městem, porazit. Postupné rozpomínání s n minulost, která rozhodně nebyla harmonická, je bolestivé a parta bývalých dětí ví, že ve zkoušce, jíž se nemůže vyhnout, půjde o všechno...

Mistrovské dílo. Tak to mohu nejvýstižněji popsat. To byla asi pátá kniha, kterou jsem četla od Stephena Kinga a hrozně jsem se těšila na to, až si jí budu moci přečíst. Nos jsem měla v této velmi rozsáhlé knize o 1096 stranách zabořený neustále, neschopná se od poutavého příběhu odtrhnout. Do hlavních postav se můžete vžít natolik, že pochopíte jejich psychiku, porozumíte jejich činům v různých situacích a zkrátka uvidíte svět jejich očima. King zkrátka psát umí a vždy se spolehlivě postará o to, že si knihu v hlavě můžete promítnout jako film. Upřímně mi postavy přirostly k srdci natolik, že se mi s nimi vůbec nechtělo loučit!
V knize se střídá minulost s přítomností, které do sebe postupně zapadají jako perfektní puzzlíky a po přečtení vás zanechá s obdivně povytaženým obočím, jak se tak perfektní prolínání časových rovin vůbec mohlo někomu podařit napsat.
Musím ale přiznat, že jsem závěr očekávala tak trochu jiný. Čekala jsem, že budu mít ústa otevřená do O, ale místo toho jsem byla tak trochu rozladěná. Neříkám, že byl špatný, to vůbec ne! Jen jsem zkrátka čekala bombu po té zžírající nejistotě a zvědavosti, co je To vlastně zač.

Závěrem knihu tedy rozhodně doporučuji k přečtení. Vím jistě, že i já se do ní jednou pustím znovu. Nenechte se odradit její obsáhlostí, vůbec vám to tak nepřijde. A jestli se potom budete bát chodit kolem kanálů? Co se strachu týče, je to hodně individuální. Má bývalá učitelka živě barvila, jak musela dlouho kanály obcházet a já se naopak nebála vůbec, ale jistou známku děsu to ve vás vyvolá určitě.