Recenze: Ray Bradbury - Marťanská kronika

14. září 2017 v 21:49 | Natt |  Recenze
Název: Marťanská kronika
Autor: Ray Bradbury
Žánr: Povídky, Sci-fi, Fantasy
Rok vydání: 1950
Anotace: Soubor kratších i delších textů, povídek, náčrtů, popisů a příběhových spojek, které se dají pojmout skutečně pouze pojmem kronika. Kniha zachycuje události dvou planet ovládaných lidským pokolením mezi lety 1999 až 2026 okem spisovatele z poloviny minulého století, děsivou vizi budoucnosti odrážející lidský duch v celé jeho kráse a zrůdnosti. Na Rudou planetu ze Země startují jedna raketa po druhé, expedice za expedicí, snažící se prozkoumat neznámá území nebeského tělesa. Každá ze skupinek se tu setkává různým způsobem s původním obyvatelstvem - marťany. Ti si vybudovali v průběhu věků vyspělou společnost plnou výstavních měst, hradů a zámků, umění a vědy, která stojí na základní vlastnosti celé populace - telepatii.

Někdy mi vážně zůstává rozum stát nad tím, jak některá díla dokážou být nadčasová. A mezi ně patří právě i Marťanská kronika, kterou jsem neměla v první řáda v plánu vůbec číst. Měla jsem zálusk pouze na 451° Fahrenheinta od stejnojmenného autora, ale v knize byly obě povídky. Takže jsem si samozřejmě zkrátka musela přečíst i Marťanskou kroniku. A upřímně toho vůbec nelituji. Není to sice žánr, který normálně čtu a pár stránek jsem si musela na autorův styl psaní zvyknout, ale pak jsem nemohla přestat. Zvědavost mě popoháněla dál. Absolutně jsem si zamilovala kapitolu, která je spjatá s Edgarem Allanem Poem! Ray v ní naráží dokonale na tolik jeho povídek, že jsem se u toho musela potěšeně usmívat, i když se v ní vlastně odehrávaly vraždy. Kniha dokonale popisuje, jací my, lidé, dokážeme být. Co dokážeme udělat jen proto, abychom měli víc a to mě také děsilo.