Recenze: Stephen King - Doctor Sleep

25. února 2018 v 17:39 | Natt |  Recenze
Název: Doctor Sleep (Doktor spánek)
Autor: Stephen King
Žánr: Literatura světová, horory
Rok vydání: 2013
Anotace: Stephen King v knize Doktor Spánek navazuje na svůj předchozí román Osvícení, takže se opět setkáme se známými hrdiny. Malý Danny dospěl a přes svá dobrá předsevzetí se vydal v otcových stopách alkoholismu a záchvatů zuřivosti. Nakonec se však pití dokáže vzdát, usadí se v malém poklidném městečku a začne pracovat v domově důchodců. Zvláštní duševní schopnosti, které mu do určité míry zůstaly, mu pomáhají poskytovat útěchu umírajícím. Pomocníkem je mu kočka, která umí předvídat budoucnost, a Dan se stane "doktorem Spánkem". Nečekaně však naváže telepatické spojení s dvanáctiletou Abrou, která se na něj obrací se zoufalou prosbou o pomoc...

Co vám mám povídat, já prostě Kinga miluji. Ale abych byla upřímná, nevěděla jsem, co mám od tohoto pokračování v životě Dannyho, hlavního hrdiny z knihy Osvícení čekat. A nevěděla jsem, jestli to, co jsem se s každou další přečtenou stránkou dozvídala, je to, co jsem očekávala. Vlastně vím. Nebylo. Ale to neznamená, že mě kniha zklamala. Ano, možná to nebyl zrovna příběh, který jsem si představovala, ale i tento příběh si mě podmanil. Pokud ale od této knihy máte nostalgické očekávání či nějaké velké propojení s první knihou Osvícení, radím vám teď, té se raději vzdejte. Ale i tak. Postavy se mi vryly pod kůži a ač jsem tuto knihu četla v angličtině a tak mě to přirozeně trvalo o něco déle, slova jsem hltala stejně tak lačně jako v češtině. Vše jsem si dokázala barvitě představit, s postavami jsem soucítila, nadávala na ně, zkrátka... jsem se do toho příběhu ponořila úplně celá. V této knize mě možná chyběly hororové prvky, ale nevadí. I tak to bylo kvalitní čtení.

1 alienee alienee | Web | 25. února 2018 v 20:13 | Reagovat

Sdílím tvou lásku k mistru Kingovi. Ten chlap má jednoduše geniální mysl a jeho myšlenky mi připadají mnohem "lidštější", než je u většiny lidské populace. Asi to spojení zní zvláštně a zmateně, ale třeba se chápeme :D
Odinžel, zatím jsem si od něj přečetla méně knih, než je těch, co jsem si od něj koupila do zásoby. Jsem strašný lenoch a tento týden jsem konečně pokročila a vzala si k večernímu čtení Čtyři po půlnoci :D
Jeho Osvícení jsem si naprosto zamilovala, ale po Doktor Spánek jsem pokukovala už pár let, přestože jsem tehdy maximálně koukala na filmová zpracování jeho knih a četla jsem snad jedině Carrie a vlastně jsem ani netušila, že Spánek je sequel k Osvícení. Od pohledu mě ta knížka přitahovala a v hlavě mi vířily představy o tom, jak úžasná asi bude... ale když jsem konečně zjistila, že se tady vrací k Dannymu Torranceovi, to nadšení trošku opadlo a nahradil jej špatný pocit. S tím, jak mě Osvícení zaujalo, jsem se lekla, že už to nebude tak dobré.
Každopádně, prý se plánuje filmové zpracování (a chtějí udělat remake i na Pet Sematary), tak doufám, že se ke knížce do té doby dostanu :D

Nemůžu si odpustit otázku... Který Kingův román, sbírka, nebo samostatná povídka, tě zaujal nejvíce? :)

2 Natt Natt | Web | 26. února 2018 v 10:12 | Reagovat

[1]: Chápeme se naprosto skvěle, souhlasím s tebou! :-D
Abych byla upřímná, Čtyři po půlnoci mě zrovna moc nezaujalo, přečetla jsem si Časožrouty a pak jsem knihu musela kvůli zkouškovému období vrátit zpátky do knihovny a tak nevím, v jakém duchu se nesou další dvě povídky. Osvícení je prostě geniální kniha a řadí se mezi mé oblíbené, ale jeho filmové zpracování je brečka, jinak to říct bohužel nemohu :-D Moc se tedy raději na filmová zpracování jeho děl nekoukám, obzvlášť po této zkušenosti. Zhlédla jsem ale Zelenou Míly ještě v dobách, kdy jsem nevěděla že je to založené na knize od něj a musím říct, že jak kniha tak film jsou perfektní.
Doktor Spánek je dobrá kniha ale ne, podle mého doopravdy není tak dobrá jako Osvícení, to máš zkrátka jiný příběh s pár referencemi na Osvícení :)
A teď si mi položila velmi těžkou otázku, protože nevím, jestli si dokážu vybrat! :D Jak bylo zmíněno výše, Osvícení se řadí mezi mé oblíbené a pak ještě To a Zelená Míle. Sbírka Za soumraku má v sobě taky kupu skvělých povídek :)